KPI
Strona główna » Wskaźniki KPI – czym są i czy są potrzebne?

Wskaźniki KPI – czym są i czy są potrzebne?

Każda z osób zajmująca się marketingiem w przedsiębiorstwie doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że każde działanie podjęte w ramach budowania wizerunku firmy, a także wprowadzania na rynek nowy produktów, muszą przynosić wymierne efekty. Tylko wtedy można sprawdzić, czy rzeczywiście przynoszą one zamierzone efekty, czy wręcz przeciwnie- muszą one zostać nieco zmodyfikowane. Właśnie w tym celu wykorzystuje się Key Performance Indicators, czuli popularne wskaźniki KPI. Jednak czym one są i czy rzeczywiście stanowią niezbędny element?

Czym są wskaźniki KPI?

W pierwszej kolejności, zanim dowiemy się jaką rolę spełniają wskaźniki KPI w przedsiębiorstwie, warto dowiedzieć się, czym one tak naprawdę są. Otóż KPI to skrót, których pochodzi od pierwszych liter angielskich słów Key Performance Indicators. Jak więc łatwo można się domyślić, oznacza to kluczowe wskaźniki efektywności. To właśnie dzięki nim można określić czy podjęte działania np. w ramach pozycjonowania stron czy przeprowadzonej kampanii PPC rzeczywiście są efektywne, a także czy zbliżają ono przedsiębiorstwo do wyznaczonego celu. Tak więc z powodzeniem można zdefiniować je jako pewnego rodzaju dane, zbierane w procesie analiz. Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego definicja wskaźników KPI jest dość mocno ogólna. Otóż okazuje się, że wynika to z faktu iż nie da się określić jednego, konkretnego zestawu Key Performance Indicators, który można zastosować do każdej sytuacji. Inne czynniki będą brane pod uwagę właśnie przy prowadzeniu już wspomnianej kampanii PPC, a także inne przy prowadzeniu kampanii za pośrednictwem mediów społecznościowych. Warto jednak w tym momencie wyróżnić kilka elementów, które skutecznie łączą ze sobą kolejne wskaźniki KPI. Należą do nich:

  • mierzalność – każdy wskaźnik KPI musi być mierzalny, a w praktyce zmusza to do stosowania wskaźników ilościowych. To właśnie na ich podstawie możliwe jest stworzenie konkretnych zestawień, a także analizowanie tendencji, by jeszcze skuteczniej podejmować decyzje marketingowe.
  • odnoszą się do konkretnych celów- wskaźniki KPI traktują o postawionych, sprecyzowanych celach. Oznacza to, że muszą wskazywać kierunek postępowania, a także definiować to, czy jest on właściwy.
  • jasność, obiektywność i przejrzystość- wskaźniki KPI muszą w każdej chwili być gotowe do podania konkretnej wartości.
  • brak kolizyjności – oznacza to w praktyce, że wskaźniki KPI nie mogą ze sobą kolidować. W związku z tym kluczowe wskaźniki skuteczności pozycjonowania stron nie mogą być w tym samym czasie jednakowe.

Warto wiedzieć, że wskaźniki KPI mogą znaleźć zastosowanie w ogromnej ilości aspektów, które odnoszą się do działalności przedsiębiorstwa. Tak więc można je z powodzeniem wykorzystać w obszarze ZZL lub nawet lean managmencie. Niemniej jednak wskaźniki KPI znajdują kluczowe zastosowanie w marketingu i sprzedaży.

Czy wskaźniki KPI są nam potrzebne?

Wskaźniki KPI można śmiało nazwać niezbędnymi w przypadku działań marketingowych i sprzedażowych prowadzonych w przedsiębiorstwie. Okazuje się, że nie są one wykorzystywane do tego, by zmierzyć efektywność i skuteczność działań, które zostały podjęte. Okazuje się, że są one również wyznacznikiem pewnego standardu, do którego cały zespół powinien dążyć. Można więc powiedzieć, że wskaźniki KPI spełniają następujące role:

  • stanowią jasną wskazówkę dla zespołu, który realizuje dany projekt i dają do zrozumienia jakie wyniki są oczekiwane.
  • są swoistym feedbackiem, który pozwoli reagować i wprowadzać ewentualne modernizacje.
  • są sposobem na to, by jasno określić koszty danej kampanii np. PPC, a także koszty jakie będą odnosiły się do pozyskania klientów, czyli całkowity koszt działań marketingowych.
  • KPI są również metodą na to, by efektywnie wykrywać ewentualne nieodciągnięcia, które pojawiają się np. przy pozycjonowaniu stron, które skutecznie mogą osłabić ich efektywność
  • są także narzędziem, dzięki któremu można wysnuwać prognozy odnośnie dalszych postępów kampanii czy rezultatów. 

Nie da się więc ukryć, że bez wskaźników KPI nie możliwe byłoby ocenienie pracy specjalistów, których zadaniem miało być przeprowadzenie pozycjonowania SEO czy SEM, a także kampanii Google. Bez nich przedsiębiorstwo nie mogłoby się dowiedzieć, które działania są efektywne, a które niestety nie przynoszą rezultatów.

źródło: Quality-Factor.pl